In 1986 ben ik afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven. Van 1987 tot 1994 heb ik naast mijn kunstenaarschap ook galerie STUDIOLO gehad in de Drietrompetterstraat. De combinatie was heel inspirerend maar op den duur niet vol te houden. Eind 1994 heb ik dan ook besloten volledig te kiezen voor mijn kunstenaarschap. Vrij spoedig kreeg ik een werkbeurs van het Mondriaanfonds en dat gaf ruimte om te investeren en in alle rust te werken aan tentoonstellingen die in eigen land maar ook in het buitenland plaatsvonden, o.m. in Parijs, Barcelona en Keulen.
Voor informatie over mijn actuele werk verwijs ik naar onderstaande tekst van Ad de Visser
BONSET VICTOR
I.K. Bonset is de nom de plume van Theo van Doesburg, een van de grondleggers van De Stijl-groep. Aanvankelijk was Van Doesburg dan ook bevriend met Mondriaan, maar uiteindelijk werden zij elkaars rivaal. Gaandeweg immers bleek de ‘rechtlijnige’ (calvinistische) Mondriaan niet zo goed te accorderen met de heel wat minder principiële, mondainere en ook overambitieuze Van Doesburg.
Doesburg stond immers voor heel wat meer mogelijkheden open dan Mondriaan en vond zelfs lust in de opvattingen van de dadaïst Kurt Schwitters met wie hij in 1923 een spraakmakende Dada-tournee maakte door de Noordelijke provincies.
De zogeheten ontrouw aan Mondriaan heeft de beeldvorming van Doesburg nooit veel goed gedaan, maar toch zouden we ons kunnen afvragen of zijn speels-divergente oeuvre het in de ontwikkeling van de twintigste-eeuwse kunst niet toch heeft gewonnen van de rechtlijnigheid van Mondriaan …
Op grond van die vraag maakte Anna M van Thiel de Vries een reeks werken met de titel Bonset Victor: Doesburg overwint’… Het Bonset Victor-project bestaat uit een vast repertoire van basiselementen, waarvan de baksteen (corebusiness van Van Thiel de Vries), een hoofdrol speelt, nu met onwillekeurig ingefreesde groeven die hun tegenstem (-/+) vinden in lange, dunne, zwarte latjes: samen vormen ze de kern van elk werk. De andere, tweede groep elementen zijn alle mogelijke ‘rekwisieten’ (vlaggetjes, balletjes, schijven, molentjes, blokjes, spiraaltjes, kegeltjes en mazzocchio-modellen, teruggaande op eerder werk) waarmee de Mondriaanse gestrengheid op ondeugende, want dada-achtige wijze wordt aangetast.
Ad de Visser
Website: www.amvanthieldevries.nl